Ágyúöntő műhely kiállítása
I. Rákóczi György ágyúöntő műhelye
állandó kiállítás a MNM Rákóczi Múzeumában
Sárospatak
A sárospataki váregyüttes hazánk legjelentősebb késő reneszánsz emléke. Az idelátogatók csodálattal tekintenek a reneszánsz épületrészletekre, kőfaragványokra, s tisztelettel emlékeznek a Rákóczi-család tagjaira, I. Rákóczi Györgyre, Lorántffy Zsuzsannára, II. Rákóczi Györgyre, Báthory Zsófiára, I. Rákóczi Ferencre, Zrínyi Ilonára és II. Rákóczi Ferencre. A szabadságharcot vezető Nagyságos Fejedelem kultusza a magyarság egészét összefogja. Sárospatakon, miként Erdélyben is, I. Rákóczi György, s felesége munkássága hasonló figyelmet, s tiszteletet kap.
I. Rákóczi György erdélyi fejedelemként, a terület virágzó korszakának uralkodója. Munkásságának emlékei a kultúra, az oktatás, a fennmaradt kastélyok és várak által ismertek. Itt Sárospatakon „életműve” az ipartörténet felé irányuló fejezetének bemutatására is van lehetőségünk. Ő az ágyúöntő műhely létrehozója. A 17. században elterjedt, a lángkemencék típusába sorolható műhely 1631-től 1648-ig működött. Jelen ismereteink szerint Sárospatakon 80 ágyút öntöttek, legnagyobb számban a mezei, vagy tábori ágyúk kategóriába sorolhatókat. Az évszázadok az ágyúöntő műhely épületét is eltüntették, a parkosítás a 19. században véglegesen elfedte a romokat. A korabeli források azonban megőrizték működése közel két évtizedének sok-sok információját. Détshy Mihály levéltári kutatásait is felhasználva Ringer István 2006-ban megkezdett régészeti ásatása hat esztendő alatt tárta fel az épületmaradványokat, hozott felszínre az ágyúöntő műhely működéséhez kapcsolódó tárgyi emlékeket. Ekkor indult el egy feldolgozó munka, mely a korabeli ábrázolásokat és az Európa-szerte fellelhető írásos emlékeket összegyűjtve beazonosította az egykori műhely feltárt részleteit és rekonstruálta az ágyúöntő műhely legfontosabb egységeit, a lángkemencét és az öntőaknát. Az ugyancsak feltárt helyiségeknek az ágyúöntés folyamatát bemutatandó kiállításrészletekkel adott funkciót, létrehozván az ágyúöntés 17. századi munkafázisait bemutató kiállítást.
A munkafolyamat első lépéseként elkészült az öntőminta. Egy elkeskenyedő fatengelyt teljes hosszában kötéllel fedtek be, majd agyagréteg, azt követően viasz került rá, közben kialakítva az ágyúcső végleges alakját. Ekkor helyezték a formára a viaszból készített feliratokat, díszítéseket fogantyúkat, címereket. Ezt követte az öntőforma készítése: több réteg agyag került az öntőmintára, melyet vasabroncsokkal erősítettek meg. Az öntőminta eltávolítását, majd a viasz kiolvasztását követően az öntőformát belülről kiégették, amitől az teljesen megkeményedett. Ezt követően az ágyúcső átmérőjének megfelelő magot tettek a formába, majd függőlegesen a kemence előtti öntőaknába állították. Legfeljebb hat öntőformát helyeztek el egyszerre. Az ágyúk anyaga a 17. században általánosan bronz, vagyis vörösréz és ón ötvözete volt. A lángkemence két alapvető részből állt. A tűztérben ölfával tüzelve folyamatosan hevítették a kemencét. A olvasztótérben olvasztották a fémet. Utóbbi kör alakú volt, a csapoló nyílás felé lejtett. Mintegy 14-16 órányi olvasztás után eltávolították a szennyező anyagokat az olvadék felületéről, s további, könnyebb fémdarabokat helyeztek a kemencébe. Amint a fémfürdő készen állt az öntésre, eltávolították a csapoló nyílás vasdugóját. Az öntőformák perceken belül megteltek. Az öntvényeket 24 óráig hűlni hagyták, majd megkezdődött a kiásásuk. Az öntvények kiemeléséhez, miként a formák leengedéséhez csigaszerkezetet használtak. A kiemelt öntvényt kibontották a formájából, felületét megtisztították. Ezt követte a cső kitisztítása, s pontos űrméretre fúrása. Az ágyúkat függőleges helyzetben fúrták, amihez csőszájjal lefelé állították be a csöveket. Általános szokás volt, a három próbalövés, ami feltétele volt az öntőmester járandósága kifizetésének. Az ipartörténeti szempontból különleges kiállítás sokoldalú lehetőségeivel várja a látogatókat. Bemutatja a régészeti ásatás során előkerült leleteket, azaz műtárgyakat, az ágyúöntő műhely eredeti részleteit, illetve a rekonstrukcióval kiegészített elemeit, a munkafolyamatokat megelevenítő enteriőröket és a mindezt animáció segítségével megjelenítő filmet. Lehetőséget ad két virtuális sétára a feltárt épületrészleteken, illetve a rekonstrukciókkal kiegészített műhelyben. Mindezt érdekes kérdések, izgalmas történetek egészítik ki, melyre a látogatás során egyénileg vagy tárlatvezetéssel kaphatják meg a választ a múzeumlátogatók.